Publisert av: raagraaum | 26 februar, 2009

Healing og feil medisin.

La oss si jeg får en virusinfeksjon – sår hals, ingen stemme, hoster. Jeg går til legen og får påvist at det ikke er bakterielt, men altså virus. Legen gir meg beskjed om å komme meg i seng, drikke mye, og vente til det går over. Jeg får ikke den resepten på antibiotika som jeg hadde venta.

For antibiotika virker ikke mot virusinfeksjoner.

Så går tida, og jeg er fortsatt dårlig. Jeg ringer legen, og jeg får en resept på antibiotika like vel.

Om jeg nå blir frisk etter å ha tatt antibiotika noen dager – hva er årsaken til at jeg ble frisk?

Det overveiende mest sannsynlige er: Jeg ville blitt frisk i alle fall. På nøyaktig samme tid.

Eller rettere – jeg ville blitt frisk om jeg hadde fått narretabletter.

Fordelen med narretabletter ville vært at de ikke lager problemer for de snille og nødvendige bakteriene i mage- tarmsystemet.

Hva med om jeg i stedet for å ringe legen hadde tatt kontakt med en healer?

Jeg ville fått akkurat samme resultat.

Verken healing eller antibiotika virker mot virus. Men troen på at noe skulle virke, hjelper sannsynligvis.

Forskjellen er at antibiotika virker mot en rekke bakterielle infeksjoner, mens healing ikke virker mot noe.

Legg igjen en kommentar

Kategorier

