Publisert av: raagraaum | 15 mars, 2009

Anstendig og effektiv innvandringspolitikk.

Frp er for mange det eneste partiet som tar opp problemene ved innvandring. Det, som de aller fleste saker det partiet påstår å ha enerett på, stemmer ikke. Det er helt andre kretser som har krevd krisepsykiatrisk hjelp til det man kaller «reelle flyktninger». Sånne som har gjennomlevd krig og tortur og redsel.

Det er noen av disse som blir psykotiske og farlige. Ikke arbeidssøkeren som kaller seg asylsøker men i virkeligheten er mest opptatt av å komme seg i arbeid, skaffe seg penger så han kan dra hjem som rik.

Men jeg skriver ikke dette for å motsi Frps påfunn. Jeg har funnet en artikkelserie som peker i helt andre retninger, kommer med konstruktive forslag om hva som kan gjøres. Sammen med en beskrivelse som kan være spesifikt svensk, skjønt det er mye som virker kjent.

n møtte for noen tiår siden en muslimsk innvandrer som var nesten ferdig med sin doktorgrad i et svært attraktivt område i et land som Norge. Doktorgraden var påbegynt fra et av Europas mest prestisjetunge universiteter.

n, som har sine kvalifikasjoner innen utdanning, begynte å undersøke mulighetene for at doktorgraden kunne fullføres i Norge. Men nei, verken norske universiteter eller innvandringsmyndighetene kunne tenke slik. Vedkommende var som kjent innvandrer, og skulle selvfølgelig bli rengjøringsassistent eller noe sånt som det er greit å ha en doktorgrad som bakgrunn for.

Og universitetet? Utlendinger fikk pent begynne på bunn og ta alle eksamener om igjen. Norske universiteter er som kjent verdens beste?

Nåvel, denne innvandreren var såpass dyktig vedkommende tok kontrakt med en av våre største bedrifter, som ikke tok det så tungt at vedkommende ikke hadde disputert, at norskkunnskapen var litt så som så. Jobbtilbudet kom i løpet av kort tid. Snakker man tre-fire av de store verdensspråkene spiller norsk mindre rolle på det nivået det var snakk om.

Altså – realkompetanse.

For de fleste er likevel språket et nødvendig grunnlag.

Derfor begynner jeg med en artikkel som beskriver hvor vanskelig det er å lære svensk. Vi er ikke filologer, men det slår oss at mange av de spesielle vanskelighetene som er med svensk også gjelder for norsk.

Artikkelen slutter med disse ordene:

Hur visar man respekt för en kvinna som pluggar till vårdare men kommer till lektionerna insvept i heltäckande grå somalisk dräkt? Så här kanske: ”I detta vackra plagg kommer du inte att kunna arbeta på vårdcentralen. Om du alltid måste gå klädd så här är det bäst att du slutar nu.” ”Och se, hon kom tillbaka nästa dag i en rosa schalett och vanliga kläder och verkade mycket nöjd över att ha fått mig att skylla på”, berättar hennes lärare.

Stille krav? Nei, vise respekt.

Hele artikkelen her.

Responses

  1. Tror ikke denne saken med innvandreren som ikke får jobb er enestående. Poenget er at en sjef står ansvarlig for dumme ansettelser også, og han ønsker ikke å ta unødvendig risiko.

    Man vet aldri hvor godt en person fra andre kulturer vil samarbeide med «våre egne».

  2. Håper mr. Raag bærer over med at jeg slurvet litt i referansene i siste respons.

    Var ment som innspill til at mange høyt utdannede ender opp som vaskehjelper i Norge.

  3. Nei saken er på ingen måte enestående. Men siden for eksempel en lege eller tannlege eller for den saks skyld rørlegger eller elektriker er avhengig av en offentlig godkjenning for å få arbeide selvstendig, er det ikke så veldig vanskelig å undersøke om vedkommende innvandrer/flyktning vil og kan samarbeide med «våre egne.»

    Og innen deler av de omtalte yrkene har jeg erfaring for at folk fra mange kulturer er atskillig mindre arrogante og mer hjelpsomme enn «våre egne.»

  4. Joda, skal ikke si at vi er i noen særstilling. Men det er også noen av disse kulturene som feks. har mindre selvstendig arbeidskraft enn vi liker.

    Poenget mitt er bare at de er annerledes. Sannsynligvis ville nordmenn innenfor flere av disse kulturene hatt det motsatte problemet med å innordne seg.

  5. Vel, i noen jobber trengs kanskje mindre selvstendig?

    Det jeg mener er at når vi tar mot et menneske som hevder å være for eksempel rørlegger, bør vi så langt som mulig fra dag 1 sette sammen med en rørlegger som vil kunne se om det er en rørlegger eller ikke. Eller en lege.

    En del utenlandske utdannelser er ikke hva de ser ut til. Andre er godt over våre nivåer.

    Og jeg mener det er atskillig større forskjell mellom individuelle leger enn mellom for eksempel nordmenn og indere eller somaliere, for bare å ta et par eksempler.

  6. Vel, jeg tror bare ikke det er realistisk. Det er tross alt ikke bare innvandrere som diskrimineres i dagens næringsliv, bare se på hvordan kvinner får lavere lønn etter fødsler eller bare fordi de er kvinner. Eller hvordan man etter hver eneste finanskrise får en god del uteksaminerte som aldri får «en skikkelig jobb».

    Problemet er bare at arbeidslivet er relativt hjerterått, og at innen høyere utdanning jobber selv fagforeningene for markedsorientering på lønn. Dette gjelder sannsynligvis mest for det private, menmen…

    «Og jeg mener det er atskillig større forskjell mellom individuelle leger enn mellom for eksempel nordmenn og indere eller somaliere».
    Joda, forsåvidt enig. Men det er litt for fristende å påpeke at det også er større forskjeller mellom individuelle mennesker enn mellom mennesker og enkelte dyrearter.

  7. Vel, vi behøver ikke ha systemer som hindrer nyttig og nødvendig ekspertise, som alt er her, i å komme oss til nytte?

    Og jeg vil ikke avvise likhetene mellom oss og visse dyr. I en eller annen post her, sammenligner jeg oss mennesker med ulver.

    Men jeg mener du må ty til litt spesielle tolkninger (forskjellige nivåer av forståelse) for å ikke se hva det er jeg mener. Jeg snakker tross alt om mennesker med god funksjon i en annen kultur.

  8. Jeg skal være ærlig nok til å innrømme at du må oversette denne for meg: «jeg mener du må ty til litt spesielle tolkninger (forskjellige nivåer av forståelse) for å ikke se hva det er jeg mener». Husker ikke hvor «forskjellige nivåer av forståelse» kommer fra.

    Ellers skal jeg ikke si at jeg ikke er stort sett enig med deg, men jeg sier bare at jeg tror det er vanskeligheter med å gjennomføre det over alt – verden er ganske langt unna perfekt noen ganger.

    Og ellers – har jeg vel avslørt at jeg er en liten kverulant også.

  9. Vel, det er langt fra mitt fagområde, men i «Mennesket og moderne evolusjonsteori» sier Iver Mysterud noe om hvordan den genetiske likheten mellom mennesker og for eksempel sjimpanser eller griser er stor eller liten, alt etter hva slags mål og detaljnivå en legger seg på. Det gir forskjellige prosenter mht. genetisk likhet. Noe som er egnet til forvirring.

    Forøvrig er det vel åpenbart at Raag Raaum også er noget kverlulerende når det behøves.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

