Publisert av: raagraaum | 27 mars, 2009

Lett som sølv?

Vi drikker ikke kaffe, og sølvtøyet blir liggende i skuffen; gidder ikke pusse det. Like vel bruker vi Java, og nå sist Silverlight, hva nå det enn er for noe?

Vi kom over fenomenet for noe tid tilbake, da en person vi diskuterer med i andre sammenhenger (men overlappende denne bloggen nå og da). Det viste seg at Mac-brukerne hadde problemer med å se Schrödingers katt på nett. Mens vi, på denne laptopen med XP, ikke har problemer i det heletatt. Spesifikasjonsmessig er denne laptopen svært lik Macen til den som klaget over problemet.

Mer kyndige mennesker antydet noe om å fintune Silverlight på Mac. Vi gjorde et lite eksperiment på vår gamle Fujitsu Siemens Lifebook S 4572, altså en gammel og beskjeden maskin med begrenset internminne og under 1/3 hastighet på prosessoren. Men Kubuntu. Og der var det nokså likt med den langt nyere Macen: Det hakka litt, men med tålmodighet fikk vi jo med oss det meste.

Men til saken. For litt mindre siden, skulle jeg igjen se på en gammel episode av Schrödingers Katt. Da kom plutselig en beskjed om at jeg måtte laste ned Silverlight for å kunne se programmet.

Nåvel, NRK er vi ikke så veldig redd for, lot det stå til, og så var alt i orden igjen. Silverlight kom fra Microsoft, så det skulle vel vær ok?

Helt til jeg kom over denne, der det hevdes at Silverlight er en plan fra the evil empire, en ny runde med tull, der Microsoft lager ikke-kompatible løsninger for å presse andre ut av markedet.

Og det vil vi jo ikke ha noe av.

Dette er skrevet på oppfordring av Petter på bloggen neppe.no. Han ber også om at jeg linker til nrk beta, men hvordan gjør jeg det?

Som altså vår datters ungdomsskolevenninne sa: «I skjønna’kje hypotagoras, I.»

Men i motsetning til henne, skulle jeg gjerne ha funnet ut av det der med linking.

Responses

  1. Hoho… The evil empire 😈

    Funnet ut av det med linking? Er ikke det å bare lime inn en URL til NRKbeta-omtalen av Silverlight i innlegget (posten din)?

  2. Forsøker det – legger linken til NRK beta «under» NRK?

  3. Sånn ja. Menne… det virket visst ikke med pingback til hverken meg eller NRK. Urk…. NRKbeta har slengt seg på «intense debate» tullet også nå 😦 Det hadde ikke overrasket om akkurat det var årsaken til pingback-problemet hos NRK. Vel, vel… Jeg la inn en kommentar på NRK-siden for å få dem til å bli oppmerksomme på problemet du opplever.

  4. Vel, ikke akkurat jeg, men folk jeg kjenner som har Mac.

    Jeg er bare nysgjerrig jeg, gamle gubben. 🙂


Legg igjen en kommentar

Kategorier

