Publisert av: raagraaum | 16 april, 2009

Sannsynligheten for blogging i dag minner om Heisenbergs usikkerhetsrelasjon

Sannsynligheten for blogging i dag er basert på en funksjon der tilgjengeligheten på frontrute til bilen som verkstedet 11-12 mil unna greide å knuse i går, da en idiot kjørte bilen i porten på vei ut for å teste bremsene.

Som altså ikke virka, selv om det ikke var feil på bremsene, bare utålmodighet. Jeg mener, hva er varsellys for noe? Det står med store bokstaver rett under speedometeret at bilen ikke må kjøres, at den er uten bremser – pytt, hva så? Her skal vi bare ut av hallen. Hvem trenger breeeeeemser … å faen hvorfor går porten så sakte opp … og hvor er bremsene hen? Hvor er håndbrekket? Det er ikke noe håndbrekk, men en pedal et eller annet sted, og automatkassa, hvordan setter man den i fri når … arrrg, det porten skraper mot skjermen og panseret, og hjeeeeelp, der kommer frontruta knasende.

Og vi må altså starte med litt-over-tolvbussen for å nå fram i tide før verkstedet stenger. Kanskje ringer de før bussen går, kanskje ikke. Kanskje ringer de før jeg tar toget inn til Oslo, kanskje mens jeg venter på tog videre fra Oslo.

Eller mens jeg sitter på toget fra Oslo, eller mens jeg går fra stasjonen til verkstedet.

Og i tillegg, hvis de ikke ringer, veit jeg ikke om bilen er ferdig.

Hva slags formel skal jeg bruke for å beregne dette?

Heisenbergs usikkerhetsrelasjon?

For altså, det er stor sannsynlighet for at jeg enten reiser etter at jeg veit at jeg vil få bilen – men da får jeg ikke bilen i dag selv om den måtte være ferdig.

Eller så reiser jeg i dag, og får bilen hvis den er ferdig, men ikke hvis den ikke er ferdig.

Altså, jeg kan ikke både være sikker på at bilen er ferdig i dag, og rekke å hente den i dag.

Responses

  1. For den som måtte finne det interessant – empiri viser at i dette tilfellet kom vi fram til en bil som ikke var ferdig, uten å ha fått beskjed om at så var tilfelle før vi sto ved kundemottakerens disk.

    Årsaken er ikke transparent. Kundemottaker hadde gode bevis for at SMS var sendt. N hadde like gode bevis på at den ikke var mottatt.

    Vi må nok inn på vanskeligere ting enn Heisenbergs usikkerhetsrelasjon her. Kanskje helt inn på hvorfor enkeltsokker forsvinner. Et mysterium som overgår det meste.

    Treseters varebil noen dager.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

