Publisert av: raagraaum | 19 april, 2009

Mer om matematikkundervisning og -vansker

Nettstedet til Vivvi er ei personlig historie om dyskalkuli og mange gode linker for den som måtte ha behov for det. Enten som lærer (og jeg ville virkelig håpe at fler lærere tar det på alvor at så mange norske elever og forhenværende elever sliter med matematikk) – eller fordi en selv eller noen en kjenner sliter:

http://dyskalkuli.net/

Sånn bare til orientering.

Og ta det ikke alt for alvorlig når RR før eller seinere slår til med mer tullematematikk.

Responses

  1. Takker og bukker! Jeg heter Vivvi i mattesammenhenger…kunne du endre? Maskinen lagrer visst ting for meg her uten å spørre… *hmf* Siden skal forøvrig oppdateres til word press format..etterhvert. En gang. Snart. :0)

  2. Sånn, da er det ordna!

  3. Min erfaring når jeg snakker med mine barn er at mangelærere (og nå velger jeg å si «mange» og ikke «alle» men det er såvidt) har store problemer med å forklare matematikk på mer enn én måte. Så hvis en elev ikke forstår, så kommer samme forklaring en gang til. Da begynner jeg å lure på om lærerne ikke har forstått helt selv?

  4. «Den rette metoden» er noe som rir norsk skole som en mare. (Og nå er det n som svarer; det er n som har greie på slikt, ikke RR).

    Problemet er nok ikke så mye at lærerne ikke har forstått matematikken, som at de ikke kan nok om hvordan barn lærer, og forskjellige måter barn lærer på.

    Nå er det i noen årskull utdanna lærere nok en del som aldri burde undervise i matematikk fordi de ikke skjønner filla selv. Men vi bør legge merke til at den finske skolen ikke bare har lærere med noe mer spesialisering, men også med vesentlig mye mer undervisning i pedagogikk. De kan kort og godt mer om hvordan barn lærer.

    Det ser ut til å skje noe positivt i norsk lærerutdanning – de fleste fagene integrerer fagdidaktikk (undervisningsmetode) i opplæringen av kommende lærere.


Legg igjen en kommentar

Kategorier

