Publisert av: raagraaum | 15 juli, 2009

Om å dumpe fra første klasse

n skriver:

ABC-nyheter forteller:

Stortingskandidat Mazyar Keshvari (Frp) vil at førsteklassinger må gjennom opptakskrav for å begynne i andreklasse.

Siden det ikke er RR som skriver dette, kan leserne ikke vente seg det helt store av ironi eller forargelse; slikt overlater jeg til ham.

Men at det er en dum idé – så langt går jeg. Og vil fortelle hvorfor.

Først: «Dumping» er en teknikk vi har slutta med i Norge. Vi har prøvd den metoden, og veit at den ikke virker så godt som andre metoder.

Hvorfor? Jo først og fremst fordi en som ikke har lært det han/hun skal i løpet av første året, har behov for noe annet enn samme metoden om igjen. Har eleven ikke lært det som skal til for å komme videre, er det skolen som har svikta. Den har ikke fulgt godt nok med i enkeltelevers læringsutbytte.

Et lite tilbakeblikk. Det var en gang at elever gikk en eller to klasser om igjen. Jeg har hatt slike medelever selv.

Hvordan gikk det med dem? Lærte de noe mer andre eller tredje året i samme klasse? Som regel ikke. Men, og det var forskjellen fra nå: De var i løpet av de et eller to årene ekstra blitt såpass gamle at de fikk seg en jobb. Hjelpegutt på bil. Visergutt. Murerlære. Kostepike i frisørsalong. Bli gravid og gift. Hotellpike. Gårdsgutt. Budeie.

Jobber som ikke finnes lenger.

Det å «dumpe» er gamle dagers løsning på et problem som er annerledes i dag.

Men Mazyar Keshvari når han sier:

Hvis du ikke kan lese, skrive og bøye verb i 3. klasse, er ikke det noe som retter seg opp i sjette klasse. Det er bedre å rette det opp med en gang.

Det har finsk skole forstått. Og det er faktisk flere pedagoger på venstresida som har påpekt dette for et kvart eller tredjedels århundre siden. For eksempel har professor ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Erling Lars Dale, for lenge sida påpekt at det er arbeiderklassens barn som taper mest hvis skolen ikke følger opp og sørger for at alle barn, ikke bare borgerskapets (som får bedre oppfølging hjemme) lærer de grunnleggende ferdighetene som skal til for å forstå hva som skjer i et moderne samfunn. (På den tida helt høyrepartienes slagord: Ro i skolen.)

Hvis noen lurer på hvordan det skal gjøres, kan de for eksempel kikke i denne boka.

Det er dette finnene har forstått. Tilrettelagt undervisning fra første klasse for de som har behov for det.

Det krever i mange tilfeller en mye bedre evaluering enn det som er vanlig i dag. Fra partiene på høyresida mases det om karakterer. Men karakterer er heller ikke noen løsning. Det læreren trenger er individuell vurdering og måling av hver enkelt elevs framgang, hvilke problemer den enkelte eleven har – og at det finnes kvalifiserte lærere som kan ta seg av de elevene som har spesielle vansker.

Tradisjonelt har det vært spesialpedagoger. Men det er ikke umulig at deler av problematikken kommer til å løses bedre av faglærere. Det er en åpenbar tendens til at enkelte sentrale skolefag driver selvstendig forskning på hvordan elever lærer, og hvorfor enkelte ikke lærer.

Det gjelder særlig språkfagene. Det kan virke som om realfagene henger noe etter; særlig matematikk.

Skolen gjør kort og godt ikke jobben sin når det finnes elever som kommer ut av ut etter ni åre skolegang og ikke er i stand til å lese og skrive norsk, regne til dagligbruk og forstå og snakke nok engelsk til en enkel samtale.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: