Publisert av: raagraaum | 13 november, 2012

Om å kunne både nynorsk og bokmål

n:

Høyre, som liker å profilere seg som et kunnskapsparti, driver fortsatt sin kampanje mot nynorsk. Begrunnelsen, etter at det vestkantvulgære «jei forstår ikke det ‘målet’, jei», er fordrevet fra den mest åpne offentlighet, er gjerne at å lære nynorsk gjør det vanskeligere å lære godt bokmål.

Dette er et argument som mange av oss lenge har visst ikke holder mål. Kunnskap er ikke som å fylle vin i et glass, det blir fullt og hvis du fortsetter, så renner det over. Kunnskap er like gjerne slik at å kunne en ting er til støtte for å kunne noe annet.

Et av de første noenlunde sikre bevisene for dette ble dokumentert i New York på femtitallet, altså lenge før linkenes tid. Jeg har ei årbok fra noe slags society et eller annet sted, der dokumentasjonen finnes.

Det man hadde funnet ut var at innvandrere fra Puerto Rico lærte engelsk raskere og bedre hvis de fikk opplæring i spansk samtidig. Og de lærte i tillegg andre fag bedre. Tospråklighet var ikke en hemsko, men en resurs.

Dette er den opprinnelige årsaken til morsmålsundervisning.

Nå ble denne kunnskapen noe modifisert på søttitallet. Det viste seg at hvis morsmålet lå langt nok fra språket immigranten skulle leve i, så ga opplæring på morsmålet motsatt effekt. Det ble spekulert om årsaken delvis var at for eksempel vietnamesere var så innstilt på å forlate hjemlandet for godt, at motivasjonen for å holde morsmålet ved like var liten eller ble direkte motarbeida fra foreldrene til skolebarn.

Men alt i alt så det ut til at det ganske enkelt var sånn at hvis strukturen i morsmålet var veldig forskjellig fra imigrasjonslandets språk, var det negativt å gi undervisning i morsmål innen rammen av offentlig opplæring.

La oss hoppe over den sosialantropologiseringen av fenomenet morsmålsopplæring som skjedde utover søtti og åttitallet. Det er fortsatt sånn at for elever som har et noenlunde nærliggende språk, er det positivt å lære dette parallelt med norsk. Mens for språk som er fjernere (og her snakker vi om struktur, ikke geografi), er det negativt. Legg så til at dette gjelder elever med normal intelligens og oppover. Elever som har vansker med å lære språk er en annen sak.

Så skjer nå det gledelige. Filologer har begynt å belegge sine synspunkter og erfaringer med tall. Og ikke bare tall, men også eksperimenter. Med andre ord, de begynner å bli vitenskapelige, og dermed er det de sier ikke synspunkter, men kunnskap.

Som dagens gledelige nyhet: Det å lære skriftlig nynorsk (for bokmålselever) fører til bedre leseferdigheter i begge målførene. Det er altså ikke sånn at nynorsk kommer i veien for læring av bokmål. Tvert i mot, det hjelper til.

La meg komme med en prediksjon:

Høyre kommer til å vri seg for å slippe unna fakta. Noe er antyda i artikkelen, men det må komme mer, hvis de ikke skal bøye seg og gå inn for mer skriftlig nynorsk, gjerne også i yngre alder.

Mens Fremskrittspartiet, sin vane tro, kommer til å benekte fakta.

Advertisements

Responses

  1. Det fremstilles vel ofte som om vi har to konkurrerende og inkompatible talemål når det hele egentlig bare er to rettskrivingsnormer. Mitt problem med begge er at de har, via en del uheldige reformer, fått tildels svært mange tillatte sideformer. Her skal man holde tunga rett i munn for å unngå stilbrudd og knot.
    Interessant forskning på morsmålsundervisning forresten. Vet dere om det foreligger noe i forhold til flerspråklige med lese/skrivevansker?

  2. Hei, KEE – nå er det vel noe mindre sideformer etter de siste reformene?

    Vi er egentlig av den mening at mange sideformer er et gode, men det krever gode lærere som kan påskjønne kreativ bruk av de ulike formene. Eventuelt holde seg til en stil.

    Det med flerspråklige med lese/skrivevansker er vi ikke kjent med.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: