Publisert av: raagraaum | 27 august, 2013

Fritt butikkvalg

La oss si at du skal kjøpe melk og brød og pålegg, men ikke noe særlig mer, for det gjør du i en utvalgt butikk på fredagen. Og så blir du møtt i døra med spørsmålet:

«Du vil bli kunde hos oss?»

«Nei, jeg skal bare ha no’ småtteri.»

«Beklager, men vi tar bare mot kunder vi kan tjene på. Hvis det er aktuelt, kom tilbake med kassalappene for de siste tre årene, slik at vi kan analysere om du er den typen kunde som passer for oss.»

«Nå er’n på jordet», tenker du. Slike butikker finnes ikke. Hvis vi ser bort fra at det kan finnes enkelte motebutikker og restauranter som nok «siler» sine kunder på mer eller mindre subtilt vis, nei, sånn oppfører ikke butikkene seg.

Men dette handler ikke om butikker. Vi skal snakke litt om det såkalte «frie skolevalget» og de såkalte «friskolene.» Vi skal ikke snakke om det å ta penger fra det offentlige skolesystemet, selv om det på en måte er hovedproblemet. Vi skal ikke en gang snakke om hvordan Høyre bedriver doubletalk om fortjeneste (de som vil investere i provatskoler skal ikke ha rett til å ta ut utbytte, men bare tjene penger på investeringene sine – en må være tett i pappen for ikke å skjønne at det kommer ut på ett).

Nei, vil skal snakke om hvordan privatskoler virkelig fungerer. For det er ikke riktig at de blir en del av et «marked» der «kundene» velger «det som er best for dem.»

Hvorfor er dette feil?

Ganske enkelt fordi skoler ikke er som kolonialforretninger. Riktignok er det sånn at når køen står en halv kilometer fra kjøpesentret så hender det vi velger en annen butikk når det er tilgjengelig. Men det endrer ikke vårt vanlige valg av butikker. Butikker er i praksis et «gode» med ubegrensa tilgang. Det er ingen som stopper deg fordi du ikke har vært god nok kunde.

Skoler, det vil si privatskoler og offentlige skoler som inngår i systemer med såkalt «fritt skolevalg» bruker kriterier for hvem de skal slippe inn. Og når det er fullt, så er det fullt.

Høyres og Frps insistering på karakterer i barneskolen må selvfølgelig forstås i dette perspektivet. De ønsker … nei la oss la være å si noe om hva de «ønsker» og heller snakke om hva som er konsekvensen av det de foreslår.

Konsekvensen er at det foregår en utskillelse etter skoleflinkhet og sosial klasse. Er det ønsket fra disse partiene? Det skal vi ikke si noe om, annet enn at hvis de ikke forstår det, så står det dårlig til med forståelsen av hvordan verden fungerer.

De såkalte «friskolene» og det såkalte «frie» skolevalget fører til at noen skoler blir ansett som særlig gode, og derfor havner de «beste» elevene der. Og når de «beste» elevene havner der, så framstår disse skolene enda bedre, og de andre skolene som dårligere.

Og de elevene som ikke fyller kriteriene har ikke noe fritt skolevalg. De har et ta til takke med det jeg får-skolevalg

I praksis vil vi etter noe tid få tilbake «borgerskolen» der de utvalgtes barn trenes opp i å være nettopp det – utvalgte.

Og så spørs det om det er det vi vil ha? Hvis ikke, gå ikke på bløffen om frihet her. Det er en tilbakevending til et privilegiesamfunn der frihet er noe noen er født med, og andre ikke har sjanse til å få.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: