Publisert av: raagraaum | 20 oktober, 2013

Vi må våge å ta debatten, eller altså ikke?

Hvor er de, ytringsfrihetsfundamentalistene når NRK velger å sensurere Skavlan? Så langt vi har sett, er de i opprør over at noen kan mene at Frp er et rasistisk parti. Slike ytringer kommer altså ikke inn under ytringsfriheten?

Her er hele biten som ble kuttet i:

Özz Nûjen:

– Till exempel vill man massdeportera romer från Norge. Och det är både Höyre och Fremskrittspartiet. Om det inte är rasism, vad är då rasism?

Jens Stoltenberg:

– Jeg mener rasisme er når du diskriminerer mennesker på grunn av rase eller hudfarge. Det er forbudt i Sverige og forbudt i Norge. Det er jeg imot.

– Men jeg mener at det er desto viktigere å være tydelig i forhold til hvordan vi bruker ord og uttrykk som skaper fordommer som bygger opp avstand mellom mennesker. Der har vi som politiske ledere et ansvar, og der har jeg vært kritisk til mye av det Fremskrittspartiet har stått for og gjort, men jeg mener likevel det er et skarpt skille mellom det og rasisme. 

Skavlan påpeker at Fremskrittspartiet ikke er i studio og dermed ikke kan forsvare seg.

Özz Nûjen:

– Ja, det vet jag men det är också många som jag som inte heller är där och kan försvara sig när Fremskritts­partiet pratar.

 

 


Legg igjen en kommentar

Kategorier