Publisert av: raagraaum | 1 april, 2009

Intelligent matematikk, del 2

Vi skal i dag ta for oss en sørgelig forsømt del av matematikken – den filologiske matematikken.

Filologiske spørsmål avgjøres alt for ofte av upresise metoder. Vi kan her presentere et alternativ, og, siden matematikken ikke er vanskeligere enn gammeldags realskolenivå (vi er nogenlunde gamle), skulle selv den mest matematikkredde filolog greie å henge med.

Eksempel:

Hva betyr det at en tekst forstås med eller uten kontekst?

Vi begynner med å dele det toleddede begrepet kontekst:

kontekst = kon + tekst

Vi setter så opp følgende formel:

tekst - kontekst = tekst - (kon + tekst)

løser opp parentesen, og finner at:

tekst - kontekst = tekst - kon - tekst

og ser at:

tekst - kontekst = - kon

På dette punktet kan vi gå over i mer vanlig filologisk språkbruk, og ser at «kon» i denne sammenhengen står for sammenheng.

Altså har vi bevist at tekst uten kontekst er tekst forstått uten sin rette sammenheng.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategorier

%d bloggers like this: