Publisert av: raagraaum | 1 april, 2009

Intelligent matematikk, del 2

Vi skal i dag ta for oss en sørgelig forsømt del av matematikken – den filologiske matematikken.

Filologiske spørsmål avgjøres alt for ofte av upresise metoder. Vi kan her presentere et alternativ, og, siden matematikken ikke er vanskeligere enn gammeldags realskolenivå (vi er nogenlunde gamle), skulle selv den mest matematikkredde filolog greie å henge med.

Eksempel:

Hva betyr det at en tekst forstås med eller uten kontekst?

Vi begynner med å dele det toleddede begrepet kontekst:

kontekst = kon + tekst

Vi setter så opp følgende formel:

tekst - kontekst = tekst - (kon + tekst)

løser opp parentesen, og finner at:

tekst - kontekst = tekst - kon - tekst

og ser at:

tekst - kontekst = - kon

På dette punktet kan vi gå over i mer vanlig filologisk språkbruk, og ser at «kon» i denne sammenhengen står for sammenheng.

Altså har vi bevist at tekst uten kontekst er tekst forstått uten sin rette sammenheng.


Legg igjen en kommentar

Kategorier